W naszym przedszkolu dbamy o wszechstronny i harmonijny rozwój dziecka, a nauczyciele dokładają wszelkich starań, by stworzyć jak najlepsze warunki sprzyjające aktywnej działalności dziecka w różnych jej formach. Realizując podstawę programową MEN, swoja pracę opieramy między innymi na wskazaniach metodycznych zawartych w programie edukacji przedszkolnej Wydawnictwa WSiP „Planeta dzieci”, autorstwa Jolanty Wasilewskiej.

„Planeta dzieci” to wyjątkowe miejsce dla wszystkich, dla których ważne są prawda, dobro, piękno, szacunek do ludzi
i przyrody oraz idee kształtujące pozytywny stosunek do świata. Wartości, które łączą ludzi, tworzą najlepsze środowisko do wszechstronnego i kreatywnego rozwoju, dają dobry start w dorosłe życie. Zapraszamy do udziału
w niezwykłej przygodzie, która zaczyna się w przedszkolu.

Świat w którym żyjemy, to rzeczywistość oferująca ogromne możliwości: kształcenia, pracy wypoczynku, konsumpcji.
Z jednej strony jest to wspaniała perspektywa, z drugiej strony wiąże się ona z koniecznością ciągłego dokonywania wyborów spośród wielości ofert. To z kolei wymaga od każdego człowieka rozlicznych umiejętności: analizy, selekcji informacji, krytycyzmu w podejściu do zalewających nas ze wszystkich stron ofert i reklam, przewidywania, szybkiego podejmowania decyzji, twórczego myślenia, rozumienia i przetwarzania informacji oraz odpowiedzialności.

Aby dokonać trafnych wyborów, trzeba dobrze znać własne możliwości, potrzeby i wartości, jakimi kierujemy się
w życiu. Trzeba też posiadać adekwatną samoocenę, wiarę w siebie, odwagę w podejmowaniu decyzji. Zadaniem edukacji jest przygotowanie dziecka do życia. W związku z tym należy ukształtować w nim takie cechy, które pomogą mu odnaleźć się w aktualnej rzeczywistości i sprostać jej wyzwaniom.

Zadaniem nauczyciela jest pomóc dziecku rozpoznać swoje predyspozycje, rozwijać wiarę w swoje możliwości, wzmacniać samoocenę oraz budować poczucie sprawczości. Dziecko powinno mieć okazję do dokonywania wyborów i ponoszenia za nie odpowiedzialności. Nauczyciel musi zrezygnować z autorytarnego traktowania dziecka, wydawania poleceń i oczekiwania ich bezrefleksyjnego wypełniania. Należy odejść od powielanych schematów i stereotypów, biernego podejścia do rozwiązywania problemów. Istotą jego oddziaływań powinno stać się podmiotowe traktowanie dziecka, a więc „rozwijanie jego możliwości indywidualnych i społecznych, rozwój kompetencji do komunikowania się, konstruowania wiedzy i podejmowania nowych wyzwań w zgodzie ze wspólnotowym życiem”. Takie podejście do dziecka pozwala mu poczuć własną sprawczość, napełnia je wiarą we własne możliwości poznawcze i działania.

Czasy, w których żyjemy, wymagają wychowania do wartości, ponieważ w społeczeństwie coraz rzadziej są one przestrzegane, tracą na znaczeniu. Obserwujemy coraz więcej przykładów nieprzestrzegania wartości uznawanych do niedawna za podstawowe: szacunek dla drugiego człowieka, jego poglądów, tolerancja dla inności, honor, prawdomówność. Coraz powszechniejsza staje się „mowa nienawiści”. W Internecie, dającym ludziom poczucie anonimowości, wszechobecny jest hejt. Obserwowane jest coraz większe przyzwolenie społeczne na takie zachowania. Dlatego niezwykle ważna rola edukacji polega na uczeniu dzieci wartości, postępowania zgodnie z nimi już
w przedszkolu, dzięki czemu zapewni się naszemu społeczeństwu zmianę na lepsze w jego funkcjonowaniu.

Nowy program wychowania przedszkolnego

Planeta dzieci. Prawda, dobro, piękno w świecie wartości.

Program zawiera szczegółowe cele i treści kształcenia odnoszące się do osiągnięć dziecka na koniec edukacji przedszkolnej w czterech obszarach podstawy programowej: fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym.
W programie zostały podane przykładowe treści edukacyjne związane z wychowaniem przez wartości.

Program uwzględnia pracę w grupach zróżnicowanych wiekowo, omawia także zagadnienia związane z indywidualizacją nauczania oraz organizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej. W publikacji są opisane narzędzia monitorowania realizacji podstawy programowej i wskazówki dotyczące prowadzenia obserwacji pedagogicznych.

Poznaj program wychowania przedszkolnego: https://planetadzieci.wsip.pl/Planeta_dzieci_Program_wychowania_przedszkolnego.pdf